Lekcje

Biblioteka Narodowa w ramach Edukacyjnego Programu Zwiedzania realizuje lekcje muzealne dla szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.

Lekcje muzealne trwają około półtorej godziny. W celu zarezerwowania wizyty prosimy o skorzystanie z formularza rejestracji.

Pytania prosimy kierować na adres mailowy: palac@bn.org.pl

Szkoła podstawowa (klasy 1–3 oraz 4–6)

Nasi najmłodsi zwiedzający dowiedzą się jak ważną rolę w dziejach ludzkości odgrywała książka. Poznają księgi o różnych rozmiarach – od ogromnych i ciężkich średniowiecznych kodeksów po modlitewnik wielkości pudełka zapałek. Zobaczymy rękopisy pisane złotem, srebrem lub kolorowym atramentem, lśniące oprawy, wielobarwne dekoracje o różnorodnych motywach roślinnych, zwierzęcych i fantastycznych. Sprawdzimy, czy jednorożce naprawdę istniały, a nawet odszukamy małego pieska w kunsztownej obroży, który spogląda na nas już od ponad 500 lat. Będziemy podróżować po renesansowych mapach, próbując odnaleźć na nich morza i lądy. Na zakończenie dowiemy się, od kiedy dzieci w Polsce czytają bajkę O krasnoludkach i o sierotce Marysi.

Program zwiedzania został przygotowany w sposób, który ma na celu wsparcie edukatorów w realizacji podstawy programowej, szczególnie w zakresie wzmacniania poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej, ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności, rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki, wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość, zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy, ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

Szkoła podstawowa (klasy 7–8)

Uczniów klas 7–8 szkół podstawowych zapraszamy w podróż przez najważniejsze zabytki polskiego i światowego piśmiennictwa. W jej trakcie odkryjemy średniowieczne rękopisy opisujące czasy początków państwa polskiego, pierwsze zapisy języka polskiego i traktat Kopernika, który zmienił świat. Sprawdzimy, jak ubierał się sułtan, jaki charakter pisma mieli najważniejsi polscy poeci, pisarze i kompozytorzy, m.in.: Jan Kochanowski, Fryderyk Chopin, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid, Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus, Krzysztof Kamil Baczyński, Zbigniew Herbert, Czesław Miłosz.

Program zwiedzania został przygotowany w sposób, który ma na celu wsparcie edukatorów w realizacji podstawy programowej, szczególnie w zakresie rozwijania w uczniu ciekawości świata, motywacji do poznawania kultury własnego regionu oraz dziedzictwa narodowego; kształtowanie postawy otwartości wobec innych kultur i szacunku dla ich dorobku; rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji oraz kształtowanie świadomego odbiorcy i uczestnika kultury, szczególnie dzieł literackich.

Szkoły ponadpodstawowe

Szlak literacki

Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się  z obiektami o wyjątkowej wartości dla kultury i literatury polskiej. Historia i znaczenie prezentowanych na wystawie zabytków omówiona zostanie w szerokim kontekście historycznym, teoretyczno-literackim oraz kulturowym. Szczególną uwagę poświęcimy unikatowym autografom arcydzieł poezji polskiej m.in.: Drias Zamchana Jana Kochanowskiego, Balladynie Juliusza Słowackiego, Odzie do młodości Adama Mickiewicza, Vade-mecum Cypriana Kamila Norwida, Elegii o chłopcu polskim Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Przesłaniu Pana Cogito Zbigniewa Herberta. Zaprezentujemy również rękopisy najbardziej znanych polskich powieści, m.in.: Pamiętnika znalezionego w Saragossie Jana Potockiego, Starej baśni Józefa Ignacego Kraszewskiego,  Krzyżaków i Quo vadis  Henryka Sienkiewicza, Faraona Bolesława Prusa, Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej i Popiołów Stefana Żeromskiego.

Program zwiedzania został przygotowany w sposób, który ma na celu wsparcie edukatorów w realizacji podstawy programowej, szczególnie w zakresie rozpoznawania przez uczniów  dorobku kultury polskiej, kształtowania dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów, rozumienia historii literatury i dziejów kultury jako procesu, dostrzegania roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces, rozumienia konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa, a także kształcenia umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej.

Szlak historyczny

Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z obiektami o wyjątkowej wartości dla historii Polski i świata. Zaprezentujemy m.in.: rękopis z czasów renesansu karolińskiego, najstarszy zabytek polskiej historiografii, trzy najważniejsze średniowieczne polskie kroniki Galla Anonima, Wincentego Kadłubka i Jana Długosza, statuty Kazimierza Wielkiego, zbiory związane z Albrechtem Hohenzollernem i Zygmuntem Augustem, O obrotach sfer niebieskich Mikołaja Kopernika, mapę świata sprzed odkryć Kolumba. W Sali Utraty Niepodległości obejrzymy wydanie Konstytucji 3 maja w tekstylnej oprawie, traktaty polityczne i pamiątki narodowe związane z Tadeuszem Kościuszką i księciem Józefem Poniatowskim. Na zakończenie zwiedzimy świat, który został zniszczony w czasie II wojny światowej – zobaczymy m.in.: obwieszczenie Rady Regencyjnej z 11 listopada 1918 roku, afisze żydowskie i urnę z prochami zbiorów Biblioteki Narodowej spalonych przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. 

Program zwiedzania został przygotowany w sposób, który ma na celu wsparcie edukatorów w realizacji podstawy programowej, szczególnie w zakresie pogłębiania wiedzy o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu i państwa polskiego oraz dziejów powszechnych, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej, postawy szacunku i odpowiedzialności za własne państwo; utrwalanie poczucia godności i dumy narodowej; budowanie szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych narodów i państw, kształtowanie szacunku dla dziedzictwa narodowego; wyrabianie poczucia troski o pamiątki i zabytki historyczne, utrwalenie świadomości istnienia więzów łączących polskie dziedzictwo narodowe z szerszym kręgiem cywilizacyjnym, powstałym z połączenia osiągnięć greckiej filozofii, prawa rzymskiego i religii chrześcijańskiej, rozwijanie myślenia historycznego oraz wrażliwości moralnej i estetycznej.

X